close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרשת תולדות : משמעות השם יעקב

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק מז מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק מז מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

משמעות השם יעקב

"ואחרי כן יצא אחיו וידו אחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב" (כה,כו).

מי קרא ליעקב בשמו ומדוע דוקא שם זה?

וזו לשון רש"י שם "ויקרא שמו יעקב - הקב"ה... דבר אחר אביו קרא לו יעקב על שם אחיזת העקב".

האם שני פרושים אלו שכתב רש"י בהכרח סותרים זה את זה?

נלע"ד בעזה"י שאלו הם פרושים משלימים, ובאמת גם יצחק וגם הקב"ה קראו לו כך, כל אחד בגלל סיבה שונה. יצחק קרא לו כך על שם אחיזת העקב, ואף על

פי שאין זה שם יפה, כיון שהוא מבטא הִגררות ולא שׂררה ומלוכה, מכל מקום דעתו של יצחק היתה שלבנו הבכור מגיעה הברכה וממנו יצא עם הסגולה (רמב"ן כז,ד), ואילו יעקב יהיה עבד לאחיו ולכן יאה לו השם יעקב על שם אחיזת העקב.

אמנם, לא כך היתה דעתו של הקב"ה. גם הקב"ה קרא לו יעקב, אבל לא מאותה סיבה של יצחק, ולא כמחשבתו של יצחק, אלא אדרבא מיעקב יצא עם הסגולה ולא מעשיו, אבל מכל מקום יעקב יצטרך לפעול בהרבה עורמה ותושיה ועקבוביות על מנת להמשיך את קיומו של עם הסגולה, הן במאבקו עם אחיו והן במאבקו עם לבן הארמי, ואשר על כן נקרא יעקב, מלשון סיבוב והתפתלות.

כך עולה מברכת שרו של עשיו "ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל" (לב,כט), וזו לשון רש"י שם "לא יעקב - לא יאמר עוד שהברכות באו לך בעקבה ורמיה, כי אם בשררה וגלוי פנים".

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה